Ahad, 21 April 2013

Saya sedih melihat ustaz dihina - calon PAS

Harakahdaily,


SEREMBAN: Calon PAS DUN Johol, Negeri Sembilan melahirkan simpati yang amat sangat terhadap Ustaz Mohd Fadzil Abu Kasim, bekas calon Johol yang dihina oleh pemimpin dan ahli Umno bahagian ini.

"Saya sangat bersimpati dengan Ustaz Fadzil dan keluarganya atas penghinaan tersebut," kata Nor Azman Mohamad (gambar) dalam kenyataannya kepada Harakahdaily.

Ustaz Fadzil telah menerima watikah perlantikan beliau sebagai calon BN di Johol.

Namun akibat dari penghinaan yang dibuat oleh sebahagian pemimpin dan ahli Umno terhadap beliau, Fadzil mengambil keputusan menyerahkan balik watikah yang diterimanya.

Ekoran itu, Abu Samah Mahat telah dipilih oleh Umno untuk menjadi calon BN di DUN Johol.

Menurut Azman, beliau terkejut dengan pertukaran saat akhir calon BN di N19 Johol dari Ustaz Mohd Fadzil Abu Kasim kepada Sdr Abu Samah Mahat ini.

Sesungguhnya, bagi Azman, pertukaran ini menggambarkan pergolakan yang berlaku dalam kem UMNO dan BN.

"Saya juga dimaklumkan berkenaan pergolakan UMNO BN ini menerusi video yang di ‘upload’ di internet pada pertemuan penyerahan watikah Rabu lepas (17 April 2013) yang dihadiri Datuk Hasan Malek dan dipengerusikan Datuk Ismail Lasim yang kesudahannya ditangguhkan.

Klik untuk melihat video peristiwa itu.

"Harapan untuk saya bertanding secara matang dan profesional bersama Ustaz Fadzil dalam PRU13 ini sebagaimana yang saya nyatakan di dalam laman sosial facebook nampaknya tidak menjadi kenyataan," tambah Azman.

Malah, katanya, beliau begitu sedih melihat Ustaz Fadzil dihina sedemikian rupa oleh ahli-ahli Umno.

"Bukan urusan saya sekiranya beliau tidak terpilih, tetapi cara penghinaan yang sedemikian rupa hakikatnya menghina dan menjatuhkan maruah Ustaz Fadzil dan keluarganya, apatah lagi beliau adalah seorang Ustaz," katanya.

Bagi Azman, apa yang berlaku ini menyerlahkan bahawa Umno tidak serius di dalam menjaga para ustaz dan ulama.

Kononnya Umno memperjuangkan Islam, tetapi tiada seorangpun calon ustaz diletakkan kali ini di Negeri Sembilan, tambahnya.

"Saya bertegas menyatakan, bahawa, jika Umno tidak menghormati para ustaz dan ulama, tiada jaminan Umno akan mempertahankan Islam," tegas Azman.

Beliau juga menyeru agar Ustaz Fadhil bersabar atas ujian Allah ini.

"Saya menyeru agar kita menolak parti Umno dan BN di Negeri Sembilan ini kerana menjatuhkan martabat para ilmuan Islam," katanya.

Tiada ulasan: